Make a great fuss about something

Jag på andra sidor och lite länkar

|Garaget.org |Fotosidan.se |Youtube |Facebook |Lightbox |Picasa |Turf |Svegs IBK |Hukas.se |Dunerud.se |Anna

Czech!!

Blandat TjatPosted by Soppan - www.soppan.com Mon, August 12, 2013 19:29:05

Så blev det äntligen dags för resan som skulle ta oss till Prag.. ett halvårs väntan skulle äntligen bli verklighet.

Efter att spelat golf sen onsdagen veckan innan skulle de bli najs med resan.

Hem på lördagkväll för att tvätta ombyte å t-shirts samt övriga kläder.. vad skulle man ha med sig? Hur blir vädret? Ja ni vet dom vanliga tankarna. Packade ner det som mest troligt skulle användas shorts å t-shirt ;-)

Ställer klockan på 03.25 för vi åker före 4 för att det är vi som ska skapa marginalerna. Taxin var bokad till 06.00 i Mora den som skulle föra oss till tåget.

Väl ombord på tåget började det närma sig. Station för station betades samt en sväng in i biströn
Till slut kom vi fram på Arlanda central, Urlastade å begav oss till bagagedropzonen och genom säkerhetskontrollen.

Klockan närmar sig nu boarding. Och vips så sitter på planet. Somnar direkt efter start och vaknar 30-40 minuter senare. Sen gick vi ner för landning och så var vi framme.

Tog en bulle till vårat hotell Nabucco, incheckningen gick bra. 3 bärka upp på rummet, ner och hämta 3 nya bärka på rummet. Sen gick vi ut å käkade och de va då vi blev lite fundersam på varför priserna stod i nåt som Kc.. vi betalde med Euro..och troligen så gjorde vi en ofrivillig springnota. vi betalade 60 Euro och så gick vi.. precis efter att vi lämnat bordet så satte det sig ett nytt sällskap vid vårat bord. innan dom hade hunnit städa av.. Men vi frågade på hotellet vad Kc stod för.. Tjeckiska Krona.. men så bra att vi växlat åt oss Euro..

sen blev det en rätt soft förstakväll.

På tisdagen så blev det dags för å bekanta sig med nya staden i den gassande hettan, så öl-föret va på topp. Lite lunch å några kalla till den. Smakade även Staropramen Lemon den var ruskigt god.

sen strosade vi vidare och satte oss på en annan pub å Jojje ser att bordet bredvid har beställt nåt och undrar vad det är. Mojito säger dom och Jojje beställer en sån.

Vi börjar prata med dessa killar som är från Holland och sen säger dom att puben vi är på börjar sin Happy hour kl 15.

Vi undrar vad det innebär.? dom förklarar det på enklaste sätt. Köp en och få en till likadan.

Åhååå på så vis.. vi hakade på och började beta av drinklistan..gott och fullare blev man. Till slut när klockan börjar närma sig 18 så hade vi druckit 6öl å ett gäng drinkar.. vi säger hejdå till Holland för vidare transport till vårat hotell.. den landskampen slutade oavgjort.

När vi passerar torget vid astronomklockan så stoppar en tjej oss och hon vill att vi ska åka på en båtkryssning där man får dricka hur mycket öl och sprit man kan under 2 timmar.. vi säger att vi kan testa det senare i veckan. Så hon skrev sitt namn på lappen med info och telefonnummer. Och för att hon skulle vara säker på att vi skulle komma ville hon ha pant. Jojje gav hans solglajjor som pant. Vi vinglar vidare över torget in på Cafferys och pinkar å tar oss en öl. Bakom oss sitter en kille.. Från sverige han heter Krister och vi börjar prata med honom.. han har rest själv till Prag då ingen av hans vänner ville hänga med.. så han blir våran vän och hänger med oss till hotellet.

På rummet korkar vi upp kapten och cola samt öl. Jojje beställde en pizza, käkade den och däckade.

Krister, Fredde och undertecknad beger oss ut på krogen igen.

Tillbaka på hotellet tidigt på morgonen vem sitter i lobbyn å dricker wirre.. jepp Jojje, vi gör han sällskap och vi avslutar dagens party i lobbyn.

Onsdag..

Upp å käka frulle innan den stängde kl 10 och sen ut på byn igen för mer utforskande av staden.. vi hoppar på spårvagnen och efter 4 stationer blir Jojje riktigt kass och hoppar av för att åka till hotellet igen.

Färden ner på byn fortsätter och vi bestämmer och för att leta efter en specifik byggnad som man har sett på bild... vi finner den inte men vi ser operahuset och strosar efter ån.. sätter oss där och tar en kall nere vid vattnet..

Vi går tillbaka inmot centrum och går till Karlsbron som tydligen är ett måste att se innan man dör.. vi går över bron till andra sidan, inte så märkvärdigt med den.. vi spatserar in på subway och köper en ja.. sub..

Spatserar över bron igen och vi ställer oss på den å käkar upp suben.. god nå så grönjävligt var den.

Sen tillbaka mot centrum. Där får vi erbjudande om nåt som heter ice-pub.. vi sparar den lappen för framtida bruk. Vi besöker tortyr-museumet.. man kan kortfattat att den finns sjuka tortyr redskap som användes förritiden. Joy har vaknat upp från dom döda och vi lyckas finna varandra trots våra grymma vi är här,ser du den bla bla bla.. vi fortsätter att strosa runt och kommer på att vi ska besöka Jagr sportsbar så den börjar vi leta efter och passerar även sexmachine-museum där gör vi oxå ett besök.. inte så mycket att titta på om jag själv får nämna det. Men men 2 museum samma dag.. kulturell eller vad!

sen fortsätter vi att leta efter sportbaren.. vi finner den inte.. så vi går in på en annan pub å sänker en kall. Sen blir vi hungria.. så vi letar upp Hooters å käkar där.. mycket trevligt att titta på medans man slabbade i sig maten, efter det så bestämmer vi oss för att avrunda på hotellet för vi skulle upp tidigt dagen efter..

Väl på hotellet sänktes ytterligare några kalla. Sen blev det en tidigkväll.. (den tidigaste under hela vistelsen)

så blidde det torsdag. Upp kl 7 för att käka frulle.. nu skulle vi minsan vara kulturella så mycket de bara gick.

Dagens resmål var Kutná Hora, (ligger 70 km öster om Prag, är med på Unescos världsarvslista för sin arkitektur. Den är även känd för Benhuset i Sedlec där stora delar av inredningen är gjord av skelett från människor. )

Den trippen började kl 10 och skulle ta 5timmmar och 3 rätters mat ingick.. kanon de och så fick vi även se nån katedral fråga mig helst inte va den hette för det vet jag inte.. men stor var den.. och den börjades byggas nångång på 1300 talet och den blev avbruten av svenska armen men den stod klar 500 år senare..

Under trippen drack vi bärka med en Amerikan, Australiensare och Norrmän.

Väl tillbaka i Prag efter dagens utflykt va vi rätt svettiga då bussen vi åkte med skulle ha AC men den sprutade bara ut luft. Så då är det ju klart att man blir törstig.. å 5h efter kl 10 då är klockan hur mycket? .... precis Happy Hour så vi drar på Coyote puben igen och när vi kliver in genom dörren mot bardisken tittar bartenderna på oss och sen skiner dom upp.. Hiiii Guuuys how are you.. you was sitting in that corner last time you where here.. isnt that right? .. eehmm yep we did.. så där var vi igenkända och vi kände oss varmt välkomna dit..

så vi börjar med att beställa en mojito och fick en till.. sen var det kört.. en white russian,
en black russian.

en lång island tea, En gin å tonic.. plus en extra av varje.. kl närmar sig 18 och de e dags för Happy hourn att ta slut.. vi sitter kvar ett tag och kikade på deras repetion för kvällens dans på disken med mera.. så vi bestämmer oss för att boka en reservation till 22.30 så beger vi oss tillbaka till hotellet rätt så fylld med sprit med en liten de-tour via ice-pub först.. det var ett stortrum med is.. där det fanns lite olika saker att göra. Man fick en drink på köpet -7 grader var det där inne.
där drack vi lite med tyskar, Engelskor och Ryssar. När det var slut där så kunde man köpa souvenirer. Jag köpte ett par riktigt snygga vintervantar.

Och nu fortsätter vi mot hotellet.. Käkar lite snabbt duschar ännu snabbare och sen ner till spårvagnsstation.. men det tar för lång tid så vi lyckas få tag i en svarttaxi som körde ner oss för 400 men denne körde fel så då sa jag att du får endast 200 det accepterade chaffuören.

Inne igen på Coyote baren beställde vi bärka.. och vi fick se ett uppträdande på ca 1 minut.. mja lite överreklamerat de där..
sen när vi är som knallaste tillståndet, så kommer vi ifrån varandra och jag går åt ett håll Fredde hänger tydligen med mig. sen tappar jag bort Fredde och jag beger mig till Karlovy lázně, (Central Europas största disco med 5 våningar.) Å där inne var det drag på riktigt.. varmt nå så underbart. Hittade ett golv som var king.. 90-talet.. där stod jag och studsa i nån timme svetten sprutade och skjortan var totalt genomblöt men sååå grymt var det.. övriga dansgolv funkade oxå.. och även några grymma Stampa med Leroy steg kom fram. Som gräsklipparen. Mjölka tjuren och isborren med pimpling.

Sen började magen kurra och ville ha käk så jag letade upp ett mathak och sen tillbaka mot Nabucco när jag kommer dit så frågar jag om mina vänner har kommit hem.. jodå det har dom svarade receptionisten men den mörkhåriga killen har brytit sitt ben.. säääg vaaaa? Jo de e sant säger hon.. jag fick Freddes pass å allt som kom från sjukhuset tog med det på rummet.. där låg Fredde med benet i gips..

(Nu är det fredagmorgon nåt klockslag)

Jag går ner till lobbyn och beställer en kall bärka.. och så sitter jag å stimar med receptionisten (Susanne med reservation på stavningen) fram till 7 på morgonen då frågar hon om jag ska gå å lägga mig.. nja det tror jag inte frukosten öppnar ju strax.. så jag dricker upp ölen och går till rummet.. ner till frullen och käkar lite en tillbaka på rummet med en tallrik frukost till Fredde.

jahopp där ligger dom som klubbade sälar och sover.. då kommer jag på att vi har ju badkar, fyller det och tar med mig 2 öl in ibadet. sitter där och sipprar på dom. kliver upp ur badet strax efter 9.

då börjar dom andra vakna till liv. jag lägger mig och hinner slumra sisådär 38 minuter innan vi börjar diskutera gårdagen och Fredde. han skulle fått ett recept med sig från sjukan det fick han inte. och sen skrev inte läkarn på pappret från hemförsäkringen.

Så jag och Joy bestämmer oss för att dra till sjukan. väl framme där så tar det en timme innan vi kommer in till nån läkare för att förklara att det är viktigt att han skriver på pappret och att vi behöver recept på det han skulle ha.. Läkaren ville inte skriva på han säger att det räcker med dom pappren Fredde redan fått.. men vi står på oss och säger att han behöver skriva på. då säger läkaren att det kostar 200 att han ska skriva på. ok vi betalar det. tro inte att vi fick nåt kvitto på den pengen. vi fick även receptet. så vi går in på Lekarná (apoteket) och där försöker jag förklara att vi ska hämta medicin åt en annan (ni vet i sverige är det inte bara och att för att få ut receptbelagt) hon avbryter och säger no english och så rycker hon receptlappen från min hand plockar fram det som står och slår in summan på kassa apparaten. vi betalar och beger oss hemåt. Slumrar till en sväng på spårvagnen hem till hotellet.

Där tar vi oss några kalla duschar lite och sen kontakar vi Annie, (drick hur mycket ni vill under 2h båttur tjejjen) hon blir glad och säger att vi är välkomna och hon skulle möta upp oss. På väg mot mötesplatsen träffar vi henne och vi pratar lite medans vi går mot stället. Jojje får även tillbaka sina solglajjer han lämnade i pant i tisdags. Sneelt av henne. Vi kommer fram till en pub där vi får va i en källarvåning och där är det fri öl och sprit. Entré avgiften var 650 så det var helt ok.. vi hade svullat i oss gigantiskt mycket pizza så vi var lite stin.. men efter första ölen så tog vi lite vodka och sen så släppte det. Lokalen fylldes på med folk och så sa jag till Joy att så här kommer det nog vara, fri dricka här och sen på båten lär det kosta. Och så var det, vi bestämde oss för att inte hänga med på båten, 8 öl och 10 supar senare gick vi åt ett annat håll när vi skulle på båten, Annie hade ändå fått sin provision på oss. Tumme upp den den.

Vi stapplar tillbaka mot hotellet och möter upp Petra den andra receptionisten som har en italienare i lobbyn Riccardo Campagnoli.. han skulle precis lägga sig när vi kom men vi övertygade honom att sitta kvar å ta en öl med oss.. det gör han. Så vi sitter och dricker rätt många öl med honom, han blir rätt knall och går till sitt rum. Vi sitter å snackar med Petra och så kommer det fler gäster. En kille från Kongo och hans flickvän från Marocko dom bodde i Belgien.. så dom satt vi och skålade med ett tag innan dom gick och la sig. Totalt drog vi oss 11 öl och lite annat starkt.

Italienaren Riccardo hade beställt telefonväckning kl 4 .. han svarade inte när receptionen ringde, hehe kan det varit vårat fel? Nee det var ju han som drack ölen.

vi går till sängs närmare 6 på morgonen.. nu kan man börja räkna vaken timmarna. Från 7 på torsdag morgon massvis med sprit och några kortare power naps under dagen. Jorå det går. Sover till strax före 10 då Fredde väcker mig och frågar om jag ska på frukost. Hoppar upp och käkar med honom.

Sen så blir det en rätt lugn dag. Dagen innan så hade jag och Joy beställt Egyptisk massage (ej med happy ending) och bastu.. efter massagen så satt vi i bastun i 2timmar å svettades Vi softar mestadels på rummet för senare på lördagen så skulle vi ut å ta några öl med Petra och en annan kille som jobbar på hotellet Mario. Vi drar iväg och börjar på ett ställe sen drar vi till en båt pub den var rikigt najs å sitta på å dricka öl..

Sen börjar mat tarmen vrida på sig så vi åker in till centrala Prag och köper nån inhemsk korv.. supergod var den. Medans vi står där och käkar så träffar vi en ny person Libro en vän till Mario

Sen går vi in på en pub som heter Batalion men där röktes det som fan så där blev vi kortvariga. och när vi skulle hem så regnade och åskade det nå grön jävligt. Under turen hem så passerar vi även den där speciella byggnaden som jag och Fredde letade i Onsdags, så då fick jag se den oxå.

Tillbaka på hotellet så beställe vi in bärka å sprättade en kapten morgan och vi började grogga fram till kl 6 på morgonen då säger Petra att hon ska börja åka hemmåt. Gör så säger jag och de sista jag säger till henne innan hon lämar -somna inte på spårvagnen nu.. nääedå det ska jag inte gö.

Upp på rummet för att sova nån timme för kl 12 skulle vi på Prag slott med Petra.

Jojje får mess av henne strax efter kl 10 att hon just kommit hem för hon somnade på spårvagnen och blev väckt av föraren då var hon i en del av Prag hon aldrig varit så det tog ett tag för henne att hitta hem.

Jag å joy beger oss ut på Prag för souvenir köp och eventuell guidning på slottet. Handlar lite smått men Petra hade lagt sig å sovit för hon började jobba kl 20.

Vi åker tillbaka till hotellet och strax efter vi anlänt så blir det en riktigt regnstormsoväderharalddeluxe.

Vi gick och käkade med Fredde som då lämnade hotellet för första gågnen sen i fredagsmorgon och när vi kom tillbaka så hade Petra börjat jobba så vi satte oss och gjorde henne sällskap. Vi alla satt å snackade fram till 3 på morgonen innan vi gick å la oss för det var ju Måndag morgon vilket innebar åka hem dag. Tråkigt men sant.

Upp å käka frukost för att sen packa väskan, duscha och bege sig mot flygplatsen. Där hade Fredde ordnat med rullstol.

Och jag å Joy fick åka på glassmacka kommande stund.

Han som skjutsade Fredde på stolen gick förbi hela kön som väntade på att incheckningen skulle öppna. Och han ställde sig i business kön och vi fick checka in först av alla.

Sen när vi kom till säkerhetskontrollen fick vi gå i egen kö och förbi alla andra.

Och när vi skulle boarda planet fick vi även där priority line.. tack för det.

På Arlanda blev det en kortare väntan på tåget som skulle ta oss till Mora men klockan blev ju tåg tid oxå, och til slut var i Mora 21. 35 ringde Mora Taxi. Dom hade en taxi igång och den var i Nusnäs så vi fick vänta i 30 minuter innan den kom och körde oss till bilen. Innan vi åker mot sveg stannar vi på donken å handlar lite.. det tar nästan 25 minuter för dom att ordna fram allt till oss.

Hemma i sveg var vi strax före midnatt.. jag kom i säng kl 1 och klockan ringde 6 för att jag skulle hinna med allt..

Skäääpligt med trött på väg mot arbetet, men de va lätt värt de!

Här finner ni ett gigantiskt urval med bilder.. dock saknas det bilder från Freddes kamera.. han ligger på operation på Östersundssjukhus. men så fort jag får tillgång till dom länkar jag upp dom i detta inlägg.

Bilder från Jojjes Kamera (klicka här för större bilder)

Bilder från Soppans Kamera (klicka här för större bilder)

Bilder från Freddes Kamera (Klicka här för större bilder)